måndag 1 september 2008

Augustipremiär

Det finns ju många olika premiärer i Augusti, Piri och jag hade jaktprovspremiär. I helgen som var åkte vi till Norge för att göra debut på jaktprov, först måste vi dock klara ett kvalificeringsprov för att få starta i lägsta klassen på jaktprov i Norge.

Kvalificeringen var på lördag eftermiddag och är för att visa att hunden kan grundläggande dressyr som behövs för jaktträning. Mest fotgående med och utan koppel men det avslutas med ett skott.

Länk till NRK om ni vill läsa om hur det hela går till.

Det enda lilla orosmomentet var väl att Piri skulle bli lite väl taggad av alla skott, så jag såg till att vi hamnade först i kön för att få göra kvalificeringen. Det blev inga problem, bara ett litet missöde då Piri tänkte springa till funktionären med dummien istället för till mig.
Hon var kanske lite förbryllad av att apportera på klippt gräsmatta, jag hade i min brådska att starta först glömt att ta fram visselpipan så det blev till att ropa. Funktionären kommenterade Piris lilla steppuppvisning vid skottet men konstaterade att hon "blev still" i alla fall. Så nu hade vi grönt ljus för jaktprovsstart. Som sällskap på jaktprovet skulle vi ha Keno och Malin som kom fram till kvalificeringen strax efter vi var klara.

Samling klockan 8 och nu fick vi reda på vilket startnummer vi hade, Piri 11 och Keno 15, de delade upp de startande i två olika grupper men vi kom i samma grupp. Så nu blev det till att vänta lite innan det skulle bli vår tur.

Så vi gick först ner till rutan för att se i vilken ordning de olika momenten skulle göras. Upplägget var att först följa skytten till anvisad plats för att göra en enkelmarkering, sedan förflyttning ner mot vatten för att sedan vända om så att vattnet fanns bakom ryggen, nytt skott följt av ett linjetag. Sedan var det förflyttning efter skytten ner till vattnet för en enkelmarkering, ny förflyttning till strandkanten för ett sökfält med vatten längst höger kant, 5 dummies fanns utlagda rätt djupt. Provet avslutades med en ny förflyttning tillbaka till vattnet och en avslutande enkelmarkering.

Jag ska redan nu säga att vi fick en 0:a, en del saker var jag riktigt nöjd med, en del andra saker var jag lite missnöjd med och så fanns det saker som jag inte fattar hur de kunde gå fel. Men Piri och jag lärde oss mycket och det gäller att försöka analysera vad som gick fel och träna mer på dem.
Vi tar det steg för steg, första landmarkeringen. Jag är nöjd med gåendet bakom skytten, att Piri satt kvar och inte pep vid skottet och att Piri löste uppgiften trots att hon sprang över markeringen, men låg kvar och hittade apporten rätt snabbt. Ett lätt startgny ligger på minussidan och att det inte blev någon avlämning, dummien hamnade vid mina fötter medans Piri snabbt försökte lista ut vad vi nu skulle göra.

Linjetag, bra fotgående till startplatsen, här fick hon dock syn på kastaren för vattenmarkeringen som hon markerade, så det blev en liten piruett. Efter skottet märkte jag att det var svårt för mig att se att hon verkligen följde min riktningsanvisning, men efter en liten stunds väntan tycke jag allt såg bra ut, fullt fokus rakt fram. Men så blev det inte, rakt fram halva sträckan sedan tvärt till höger vid en gran. Vete tusan vad hon sett som jag inte uppmärksammat, trots upprepade försök gick hon inte förbi granuslingen. Piri ska dock ges beröm för att hon försökte flera gånger trots hon fick börja om och fick korrigering för att komma tillbaka. Domaren avbröt och nu var 0:an ett faktum.

Första vattenmarkeringen, bra sittande i skottet, men när dummien landade i vattnet efter skottet var knallningen ett faktum. Inte här blev det någon avlämning, så nu var det dags att försiktigt stämma i bäcken trots att det var prov.

Sökrutan, vad ska jag säga, Piri var inte särskilt motiverad att leta dummies på land efter att ha fått apportera i vatten. Hon sprang trots detta ut några gånger och hittade två dummies, när hon kom in var jag på henne och sa sitt för att få till något som kan likna en avlämning. Hon mattades fort och kom närmare och närmare vattnet och inte särskilt långt ut i sökrutan, som ett sista desperat försök tog vi en liten pratstund. Jag försökte övertyga Piri att det fanns många dummies kvar i sökrutan och att de låg långt ut, efter detta stack hon faktiskt iväg riktigt långt men fick tyvärr inte utdelning. Domaren bröt och vi fick avsluta med sista vattenmarkeringen.

Andra vattenmarkeringen, för att slippa tjuvstart fick hon ett sitt innan kastet landat, sedan fick hon sitta kvar i någon sekund innan hon fick hämta. Även denna gång lades dummien ner efter att hon kommit upp i vattnet medans hon sände ivriga blickar efter kastaren.

Vi gick ut ur rutan efter domarens rätt korta muntliga kritik, Piri fick beröm för sin utmärkta markeringsförmåga på vatten. Vi får väl se om jag kan läsa protokollet när det kommer med posten.
Stannade naturligtvis kvar för att se Keno och Malin göra sitt prov, det gick bättre för dem och de fick ett 3:e pris.

Inga kommentarer: