söndag 6 september 2009

Swisch swosch

Har lovat Petter att hålla i vilthanteringen under tiden han är på rygg rehab. Igår åkte vi upp till Fäbon och hade med oss lite vilt. Idag lade jag ut två änder, jag släpade dem sista biten så hon fick jobbar lite med näsan, och ett sök med 7 kaninbollar.

Först ut var änderna, det sa bara swisch swosch så var de inlevererade i hand. Efter det övade vi jaktfot i skogen tillbaka till vägen. Hon hade bollarna redan i näsan. Det var ett större närsök och jag passade på att blåsa sök signal när hon var vid snitseln. Vi fick lite bra störning också Ivo slamrade vid stugan. Men alla bollarna kom in i hand, om än att de var lite konstiga att ha i munnen tyckte hon. Men kul!
Husses tjej! (Malin brukar ju säga "Mammas pöjk om Keno).

Sen var det Råberts tur. Han fick ett större sök med 6 dummies och ett linjetag. Sök är ju hans paradgren men även han hade riktiga problem med dummyn jag lagt på en sten. Men han gav sig inte! Tillsist hade även den lokaliserats och jag fick den i hand. Vi provade också med ett litet linjetag som jag smög ut när inte han såg. Han gick visserligen ut åt det hållet men vek av, fick vind på den och kunde på så sätt lokalisera den. Så inte var det nån stilful dirigering inte...

Däreftet fick Råbert simma lite och sen fick Piri också sig ett dopp.

Båda två verkade ganska nöjda när vi åkte hem, även om Råbert gör sitt bästa för att slippa åka från Fäbon!

Inga kommentarer: