söndag 20 september 2009

Debuten avklarad

Ja, då har man landat efter två varma veckor i Marbella.
Rivstart direkt dagen efter med träning hos Anita, en välbehövlig timme som gav både mig och Piri kvalitativ träning. Mest nöjd var jag med Piris sökarbete där Anita smög omkring och sköt medan änderna hämtas in.

Piri på Tollingjaktprov i Göteborg!


I fredags packade vi ihop och mellanlandade i Mariestad inför Tollingjaktprovet i Göteborg, tidig morgon och 2 timmars resa innan vi var på plats. Vi var med på genomgången men satt sedan vid hundstopp och väntade på vår tur. Väl inne i rutan började det bra i gömslet, Piri var fokuserad på mig och apporterna, ända tills jag slängde en där en annan hund lagt ner en and. Lång paus och mycket sniffande innan hon kom in i gömslet, försökte sikta på andra ställen efter detta.

Vi fick göra all tolling innan det var dags för de två enkel- markeringarna, knallning på första men kom tillbaka efter ett lågmält morrande från husse. Första markeringen lämnade hon i handen medans den andra droppades efter hon kommit upp ur vattnet vid skyttens fötter.

Fotgåendet till sökrutan var inte bra, men väl inne i skogen så satte hon igång rätt bra, men hittade anden som låg närmast publiken först. Hon är väldigt känslig för störningar och publiken hjälpte inte till genom att vara så pass nära, men de var på anvisad plats. Godo råd var dyra och jag ropade på Piri eftersom hon stod och tittade sig omkring, men hon kom in utan and.

Jaha tänkte jag, så vart det en nolla. Men eftersom domaren inte sa något så skickade jag igen och nu kom hon in med en annan and, följt av den hon nyss hoppade över samt en tredje. Domaren stoppade för en paus i söket, dags för dirigering/riktningändring. Jag skickade lite för långt till höger så det fanns inte tillräckligt med vittring, andra skicket rotade hon rätt på anden och kom in med den. Sedan gick hon villigt ut i sökrutan igen, men det tog en liten stund innan det kom in någon mer and. Avlämningarna från söket varierade i kvalitet, vissa i handen medan andra släpptes en bit ut.

Summa summarum, ett tredjepris. Nöjd med att få ett pris men nu får vi lov att träna lite mer inför nästa start, knallningar är inte längre ett tänkbart alternativ. Avlämningar ska från och med nu ske i hand.

Inga kommentarer: