tisdag 13 oktober 2009

Ett 3:e pris till trots bagunsa i sökrutan

I fredags var det dags för resan ner till Blekinge för sista provstarten för i år, 72 mil och 9 timmar senare var vi på plats och åkte direkt till samlingsplatsen för att veta var den låg.

På lördagen åkte jag med Johanna & Anna ut till samlingen, Piri fick vara med Tina eftersom vi skulle starta först som 10:a. Jag tittade på Tico, Keno och de andra fem första hundarna innan jag gick för att möta Tina & Piri. Piri fick värma upp med lite fotgående och några enklare apporter innan det började dra ihop sig för start, vi var andra startande efter lunchpausen.

Provet började med en kortare promenad, för att vi sedan skulle smyga ner till gömslet. Jag gjorde som jag brukar och satt med ansiktet mot gömslet, denna gång gav domaren sina anvisningar tydligare så det var inga problem med att få reda på riktning och antal apporter, tollingen flöt på bra och domaren bad oss vänta efter genomfört arbete och pratade med publiken om vårt arbete.

Dags för vattenmarkeringar, den första apporten lade hon ner vid vattenbrynet, bättre den andra gången, nöjd att hon inte knallade.

Kort förflyttning till sökrutan, det började rätt bra, Piri var alert och satte fart i rutan, sedan kan jag nog inte återge allt i rätt ordning. Det var blandad kompott, en del lade hon ner för att sedan lämna av, en del apporter lämnades av fint och en del apporter flyttade hon på ute i rutan för att sedan ta upp vid nästa passering. Piri såg berörd ut, av vad kan jag tyvärr inte lista ut, men jag tänker ha lite is i magen och låta henne få mer erfarenhet helt enkelt, ska även fråga andra om råd. Trots all oreda så fortsatte hon i att jobba på och ställde villigt upp att söka vidare, bagunsa betyder oreda på portugisiska för er som inte vet.

Den avslutande markeringen klarade vi av så alla moment hade vi utfört, men trasslet i sökrutan skulle helt klart dra ner prissättningen.

Det blev en 3:a, godkänt men visst hade jag hoppats på minst en 2:a. Vi blev domarens val för bäst utfört tollingarbete, lite konstigt att det är det som vi övat minst på som går bäst.

Kul att så många andra hundar också gick till pris och stolta är vi över Tico & Keno som tog varsin 1:a. Hoppas det blir några prov lite närmare nästa år.

Inga kommentarer: