måndag 11 maj 2009

Nystart för året

Så var det dags igen för att ta sig i kragen och låta husses lilla virvelvind få komma ut och träna lite, idag var vi ut och apporterade fågel.

Det var inte första träningen i år men en av de första, jag tror första gången var i påskas tillsammans med Magnus och Pasta. Sen blev Piri dålig i magen och fick ta det lugnt. Sedan har vi provat någon gång med att bara träna med en fågel, lite trögt vid första apporten men sen har det tagit sig rätt bra.

Förra veckan var det SSRK premiär med Hofors gruppen för vår del, en bra träning med markeringar och linjetag, Piri var dock lite "busig" och avlämningarna den första gångerna var något som jag snabbt ville glömma. Piri sken dock som solen och störtade iväg efter varje kastad markering, det tog sig med avlämningarna på andra stationen för att på slutet vara riktigt bra. Det avslutande momentet walk-up hoppade vi över, vi tränade lite för oss själva efter en stunds passivitet i utkanten av fältet där de andra gick på linje.

Idag var det så dags för veckans första träning, vi åkte norr om stan och tog med oss en and. Efter rastning fick Piri sitta medans jag smög runt i skogen och lade ut anden, upptag efter en snabb kontroll att inga skumma figurer smög omkring i skogen, sedan snabb inleverans men anden släppte Piri innan hon kom fram. Andra gången gick alla delar bra och anden levererades i handen, efter detta gjorde vi ett linjetag och avslutade fågelapporteringen med en enkel markering.
Piri var så fixerad av anden att husses medhavda mutgodis inte dög alls efter avlämningarna, jag fick ösa på med berömmet och busa med henne i stället.

Imorgon är jag funktinär på SSRK träning så vi tar nästa pass senare i veckan.

"SR stompen" har jag också väckt liv i och i år blev första åkturen morgonens resa ner i "gruvan" på morgonen. Nästa vecka blir spännande på jobbet, då får jag reda på om jag har ett jobb kvar, sedan blir nästa besked om jag får jobba kvar på samma avdelning eller får byta arbetsplats.
Ibland är livet fullt av överaskningar, men "det löser sig, sa han som sket i vasken".

Inga kommentarer: