söndag 10 februari 2008

Istid

Nu är det besvärligt väglag på promenaderna, igår tog jag och en arbetskamrat hundarna på en längre promenad som vi brukar göra varje lördag, men det var bara is och halkigt så det tog rätt lång tid att komma hem igen. Vi brukar gå hemifrån upp till ridhuset vid Nyhem där SSRK har utställning då det inte går att vara utomhus i Högbo.

Idag gick Tina och jag med varsin hund till Smörhålet för att träna lite, men vi gick olika vägar och möttes där. Jag gick först med Piri och han lägga ut ett litet sökfält som hon fick jobba med, det gick riktigt bra tills hon fick syn på Råbert och Tina, då var det mer intresant att försöka lista ut varför de var ute och spankulerade. Hon fick sluta söka och jag kastade en dubbelmarkering, det räckte för att hon skulle koncentrera sig igen, apporterna kom blixtsnabbt in.

Tina hade också dummies med sig så jag lade ut ett större sökfält, Råbert fick börja medans Piri tittade på, sedan bytte vi och Piri fick "äntligen" hämta in några fler apporter. Piri hade utmärkt fart och jobbade bra, men bytte apport vid ett tillfälle, hon tänkte också söka vidare med apport i munnen men då påminnde jag henne om att det var läge att lämna av med en inkallningssignal.
Råbert fick tömma fältet och Piri fick sitta passiv som avslutning på träningen. Apporten jag hade hängt upp lite grann i en asp var den sista som kom in, Råbert såg mycket nöjd ut då han plockade ner den och lämnade av till Tina.

Inga kommentarer: