onsdag 11 juni 2008

Long time no see

Jaha, nu har det varit mycket, Klanhelg, Agilitykurs och idag jaktträning med Anita. Vi tar det i tur och ordning.

Klanhelgen, fredag förmiddag var jag instruktör för de som ville prova Tolling, trevliga hundar och förare som arbetade bra i värmen. Fredag eftermiddag var Piri och jag med på ett pass med markering, en liten dikeskörning av en övermodig husse men Piri jobbade bra. Lördag förmiddag var det dirigering, en bra pass fast det blev varmt och många sprungna meter för Piri. Lördag eftermiddag var det Apporteringstest ! kanske inte det bästa av upplägg med ett tuft pass på förmiddagen, men jag kunde ha vilat mig och hunden. Det skulle jag nog ha gjort, men vi klarade oss och fick godkännt. Det var en hel del fel men mycket som var positivt också, jag tyckte jag skötte mig bra och kontrollerat och Piri jobbade på, men kanske inte så effektivt. Markeringen på land blåste hon förbi och försvann i den riktning som skytten sköt, där hamnade inte markeringen. Så nu vet vi det, om vi startar på prov så kan vi ha hjälp av skytten eller snubbla om bössan riktas snett. Kaninen satt riktigt fint på söket, bara andra gången hon ser en kanin.

Agilitykurs i Tisdags, ny hinder som forserades med sedvanlig otimism, däcket, balansbom, struten och långhopp. Sedan han vi med att repetera slalom, A-hinder och tunnlar. Däcket blev lite läskigt då det höjdes, men vad gör man inte för att få jaga en leksak.

Idag var det då dags för veckans höjdpunkt, träning i Bålsta med Anita. Omsom vin och vatten, allt gick inte bra men jag tycker vi fick bra träning. Piri vet nu vad som ska göras men vill gärna själv välja nivå och tillfälle, det ska vi ändra på. Är det vilt så gäller bara en sak, att komma med det man hittar. Dagen övningar var promenad efter skytt och två enkla markeringar, sökfält med sex vilt och som avslutning dubbelmarkering med skott. Det finns förbättringspotential på en del punkter, men det är därför vi tränar och inte starar på prov än så länge. Tico, Toppen och Johanna var med idag så träningen var förläng med en halvtimme, jag tror nog att de andra var rätt nöjda de också. Kul att se Toppen leka med Anitas tikvalp och apportera hemma i Johannas trädgård, gisses vad fort han kan kuta med korta ben och kråka i munnen.

Inga kommentarer: