söndag 29 juni 2008

Snuvig dirgeringsträning

Så var det dags igen, förkylning och feber de senaste dagarna. Det blev därför ingen start på WT i Kuså som var igår. Piris träningslust har stegrats de senaste dagarna så idag fick jag masa mig ut och träna lite med henne.

Eftersom jag inte ville springa medans hon sprudlade av energi fick det bli dirigeringsträning, men vi började med fotgående och stadga. Det finns en fin fin övning där man låter hunden gå fot medans man kastar iväg dummies växlevis till höger och vänster medans man går och hunden ska bara gå fot, övingen stegras sedan med svårare störning. Det var första gången jag provade detta på Piri så före de första två kasten fick hon sitta för att sedan gå vidare med mig, det gick utmärkt. Vi provade en gång till och denna gång fortsatte vi att gå medans jag kastade, först till höger för att vara emellan henne och dummien. Detta gick också bra så efteråt fick Piri springa iväg och hämta in de kastade dummiesarna.

Vi gjorde sedan en dubbelmarkering som omväxling för att sedan öva att skicka Piri ut bakåt från sittande, fungerade också bra. Så vi fortsatte med styrning höger och vänster längs ett staket, det var ett bra tag sedan vi övade detta men Piris minne tycks vara bra så det gick fort att göra denna övning. Vi gick nu tillbaka till att skicka ut från sittande, men nu lade jag ut två dummies så att hon skulle springa andra gången utan synligt utlägg. Första gången gick klanderfritt, men andra gången jag sa ut satt hon bara och tittade på mig, vad nu då, dummien är ju hämtad. Så jag kommenderade henne igen, fortfarande satt hon kvar och såg fundersam ut, 4 sekunder efter att jag för tredje gången kommenderat ut så vände hon och sprang lika fort som första gången, nu blev det mycket beröm och en glad husse. Vi avslutade med ett långt linjetag innan vi gick hem, dessa övningar var precis vad hon behövde idag, Piri slöade på eftermiddagen och har inte hittat på nått mer rackartyg som hon gjorde igår, läs om detta på hemsidan.

Inga kommentarer: