torsdag 14 juni 2007

Utflykt till Bålsta

Piri och jag gjorde igår en mycket lyckad utflykt till Bålsta för en stunds enskild träning med Anita Norrblom. Jag hade bett Anita visa hur hon tränar in avlämningar. Det blev lite andra övningar också till Piris stora glädje, sök och vattenmarkering i mälaren.
Avlämningar börjar Anita träna med 6 månaders valpar hemma så här ligger vi helt klart lite bakom, men det ska nog gå snabbt att få till. Man tar det i tre steg, först att få hunden att greppa, sedan lägger man till förflyttning, sista steget är att få hunden att sitta för att sedan följa efter föraren och lämna av. Det viktiga är hur man som förare tar emot hunden, jag fick tipset att öva mig själv med Råbert innan jag börjar träna med Piri, skulle kanske binda fast armarna vid kroppen också, jag måste få bort reflexen att sticka ut armarna så fort Piri närmar sig. Sedan måste jag lära mig att berömma Piri vid ätt tillfälle, så att hon förstår att det att bra att bära och inte när hon lämnat av.

Efter vi tränat detta gick vi en promenad till platsen där vi skulle göra sök, jag berättade för Anita att det blev lite konstigt förra gången vi gjorde ett sök. Under förflyttningen fick Piri gå vid min sida i koppel. Piri fick sitta lös vid min sida och titta då Anita lade ut några apporter, sedan var det dags för söket, snabbt och med bra fart letades apporterna upp. Jag behövde bara koncentrera mig på att ta emot Piri på det sätt vi nyss fått lära oss. Jag är nöjd med övningen och tycker Piri använder sin näsa väldigt bra. Vid en inleverering trampade Piri på en torr pinne som knakade till, tappade aporten och gick tillbaka för att kolla in pinnen för att sedan ta upp apporten och komma till mig, tänk att det är så mycket som behöver kollas.

Vi gick sedan ner till vattnet, det var återigen en promenad, men denna gång fick hon gå lös brevid mig och bakom Anita och hennes hund. Jag är otroligt nöjd med hur bra det gick. När vi kom fram skulle båten först sjösättas så Piri fick sitta bredvid ryggsäcken och titta du Anita och jag släpade ner båten till vattnet, vi gick också och tittade var Piri och jag skulle vara vid markeingarna. När vi kom tillbaka satt Piri fortfarande kvar, stoltheten över en duktig hund steg till nya höjder.
Dags för markeringarna, Anita kastade från båten och övningen stegrades i svårighetsgrad för varje kast, tre enkla markeringar där apporten vid sista kastet var en bra bit in i vassen. Piris simteknik var bitvis riktigt bra och jag passade på att berömma henne när hon hade apporten i munnen och använde alla ben att simma med. Även näsan kom till användning när apporterna skulle letas upp i vassen, vid stranden hade husse i uppgift att få henne att lämna av.

Som avslutning var det passivitet / följsamhet / kontakt, Piri fick sitta lös vid min sida när Anita kastade en apport i vattnet nära båten. Inget skulle hämtas och vi skulle istället gå upp från vattnet till rycksäcken under ordnade former, vi gjorde detta tills Anita var nöjd med hur vi utförde övningen. Fyra repetitioner blev det innan vi var klara. Piri måste här få mer översvallande beröm, inte ett ryck, pip eller tendens till att hoppa i vattnet. Lätt lyrisk och väldigt nöjd satt vi och pratade med Anita en bra stund innan vi gick tillbaka till bilen för hemfärd.

Hoppas jag inte missade alla fartkameror norr om Enköping, i så fall fick de en leende bilist på korten. När vi ändå var söderut så passade vi på att stanna till och hälsa på hos Tico i Tärnsjö, alltid kul att träffa släkten och prata med Johanna och Krister.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att ni var nöjda med dagen och att Piri skötte sig så fint.
Extra trevligt att ni stannade till hos oss på vägen hem, även om framför allt Tico tyckte att ni hade alldeles för bråttom hem.
Det är ju såååå kul att busa med syrran.