tisdag 28 augusti 2007

Gilla läget

Det är bara att gilla läget som Tomas Ledin sjunger, SSRK träningen idag gick skapligt efter förutsättningarna. Svärfar var hundvakt på förmiddagen när golvläggaren var här och la in underlaget för den nya mattan i lillrummet, sedan var Piri och Råbert på dagis på eftermiddagen, så det har inte varit någon vila. Sedan slår husse till med SSRK träning i Mackmyra på kvällen. Nu när jag sitter och skriver det här har hon gått och lagt sig med kors i ögonen.
Träningen hade tre stationer, närsök & markering, walk-up och styrningsövningar. Vi började med närsök, som vi inte har tränat tidigare, så vi började från grunden. Efter introduktionen tillsammans med en ny visselsignal så började hon förstå, nöjd med övningen fast vi måste helt klart befästa vad signalen betyder. Vi gick sedan fot genom skogen för att prova några enkla markeringar, det gick också bra och vi stegade glatt iväg till stationen med walk-up. Han som ledde övningen hade sagt att övningarna skulle anpassas efter hundarnas färdighet vid genomgången så vi borde ju klara någon del, men var lite osäker eftersom jag hört en del skott från området. Men tänkte att är vi ändå här så provar vi, vi kan ju i alla fall vara passiv.
Jag började med Piri lös och linjen startade att gå, helt utan förvarning ropade han "fasan" och första dummien visslade iväg snett ovanför oss, Piri stack som en avlöning, men fick inte fullfölja. Något försiktigare husse smög kopplet över huvudet på Piri och fortsatte framåt när linjen skulle gå igen, husse hade nu lärt sig att det inte var någon lek här nere på fältet. Piri gjorde bra ifrån sig under de följande gångerna vi gick framåt och även vid stoppen och de plötsligt kastade apporterna i varierande höjd och mängd. De varvades med dirigeringar för utvalda hundar, vi fick också chansen vid ett senare stopp, vi provade fast vi inte gjort detta utan att visa att det finns något där ute, jag gick halv vägen och skickade Piri. Hon löste det hela utmärkt och jag var mycket nöjd. Tillbaka i ledet och några förflyttningar och skott senare var det över, övningen tog 20-25 minuter och vi var 5 hundar i ledet. Han som ledde övningen såg på mig att jag gärna ville låta Piri göra en markering som avslutning efter ett bra arbete i ledet, så de andra fick göra en förflyttning till, skönt att få sluta med en fullträff efter att hon skött sig utmärkt sista delen av övningen.
Vi gick sedan för att avsluta lite lugnare med styrningsövningar, vi gjorde ett linjetag där hon fick se utlägget för att sedan prova styrning ut. Men Piri var för trött och kom bara in till mig i stället för att vända om och springa ut till apporten. Så en enkel enkel markering fick bli avslutning på SSRK träningen. Vi gick till bilen för att testa markering med kråka som vi hade tagit med, hade någon annan varit med så hoppas jag ni hade avrått mig från detta eftersom hon tydligt visat att orken börjat tryta, men ni var inte där så vi provade. Jag behöver nog inte tala om hur det gick, så vi åkte hem och provade i det hemtrevliga garaget och där fungerade det. Bra jobbat av Piri, det var en lång dag följ av en lång kväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Petter Petter Petter du borde väl ändå veta bättre än att plocka fram vilt när Piri är trött?
Aja Baja!