onsdag 21 maj 2008

Ostadigt väder

Igår var vi på andra träffen av en viltspårskurs, Piri har ju redan klarat anlagsklass, men tänkte att en nystart skulle vara bra efter debacklet i öppenklass då vi hamnade mitt i en orienteringsträning. När vi åkte in till Gävle på kvällen hängde det tunga skyar på himlen och det dröjde inte länge förän det både regnade, åskade och haglade. Vi skulle träffas 18:30 men kursledaren var försenad och när han dök upp vid 19:00 tiden sken solen igen.

Det är en kurs som kennelklubben arrangerar så det är blandade raser, det tycker jag är riktigt roligt och se hur andra hundar beter sig på ett blodspår. Vi är tre grupper och vi skulle gå sist, så det blev en nyttig väntan för Piri, när det väl var dags gick vi iväg med en annan hund som skulle gå sitt spår före oss, Piris nos blev ännu längre, men hon satt fint och väntade. Väntan blev lång och efter 20 minuter kom de tillbaka utan att ha klarat sitt spår, nu skulle i alla fall vi få gå vårt.
Piri startade bra men slog rätt mycket över spåret, ringade vid bloduppehållet men klarade vinkeln bra och höll god fart på sista raksträckan.

Jag är nöjd med spårarbetet, det syntes att hon suttit och laddat. Nu fick vi gå den andra hundens spår för att se om vi kunde hitta klöven, nu gick det som på räls, nosen i backen mest hela tiden. Plötsligt dök hon in i en gran och han som blodat spåret sa att nu har hon hittat klöven, det var bra att han var med för jag undrade varför hon försvann in i granen efter så kort spårning, det visade sig att hon som blodat spåret inte hade gått hela spåret så jag förstår varför den andra hunden inte hittade någon klöv eftersom de hade fortsatt förbi denna gran.


"Finns det mer spår till mig är jag redo!"

Inga kommentarer: