måndag 5 maj 2008

Veckans vilt

Vi fick ju lite tips på kursen i Fliken hur jag skulle komma till rätta med att få Piri att lära sig att bära det som inte är matvilt. På kursen sprang hon ju ut för att sedan genast ta upp och vända för att senare lägga ner på vägen in, så vi har övat att bära kråka två dagar i rad nu.

Det fungerar rätt bra, men gisses vad snabb hon är, jag försöker få henne att bära bredvid mig, men för att det ska vara roligt så får husse för tillfället springa. Rena rama intervallträningen, när hon rusar iväg före så vänder jag riktning och kallar försiktigt medans hon för beröm medans hon bär.
Lämnas kråkan av i handen efter bärande blir det köttbulle. Jag har efter detta provat att kasta markeringar med kråkan, det funkar inte varje gång men blir bättre för varje gång vi övar. Idag lade hon ner på vägen in och kom tillbaka till mig för att få en köttbulle, men den gick jag inte på, utan vi gick ut och hämtade kråkan för att bära lite mer, efter detta kastades markering igen och nu kom kråkan hela vägen in och köttbullen delades ut.
Det gäller för mig att vara tydlig för att visa Piri att jag gör skillnad på vad som ger belöning.

Förra veckan var vi uppe i stugan över sista April för att slippa vara mitt uppe i kvarterets avskjutningsramp som är mitt emot vårt hus i stan eftersom det är en obebyggd tomt. Då passade vi på att öva lite apportering med dummies i skogen.

Inga kommentarer: