torsdag 3 juli 2008

Mjukstart

Idag fick vi besök från Tärnsjö, Tico , Toppen och Johanna.
Det är nu bokat några syskonträningar veckorna framöver så Johanna och jag tyckte vi kunde mjukstarta lite och träna tillsammans.

Piri fick börja med fotgående med kast av dummies under promenad, lite ryckte det och en gång var var tvungen att säga åt henne, då tänkte hon dra direkt jag kastade, men övningen är rätt påfrestande för en apporteringsglad hund så vi ska nöta på lite tills det gårriktigt bra.

Sedan lade jag ut ett sökfält medans Johanna gick åt andra hållet för att vara beredd att kasta markering, Piri fick leta upp 2 dummies innan vi gick bort till Johanna för en dubbelmarkering. Det gick inte så bra, Piri ryckte lite på andra kastet så jag fick ta till baka henne innan hon fick hämta, så när det var dags för den andra så var minnet borta. Vi kastade om den innan vi gick tillbaka till sökfältet för att fortsätta, 2 dummies till hämtade Piri in innan vi slutade och jag hämtade in resten. Nu hängde tungan rätt långt ut och det märktes att det har blivit varmare igen.
Tico tränade lite innan vi provade att skicka Piri ut från husse, det gick bra och vi övergick till närsök med tennisbollar. Som avslutning blev det ett enkelt linjetag i skogen. Trevligt att Johanna kom förbi med sina hundar och tränade, det är alltid roligare med sällskap när man tränar
.

Inga kommentarer: