lördag 19 juli 2008

Braxentjärn

Igår var det ”syskonträning” med gäster, Sanna med Sniffa och Johanna och Tico. Magnus och Lena från Mariestad är här på besök och sedan hade jag frågat Ove om han också ville träna för att vi skulle bli några fler hundar. Platsen vi valt denna gång var Braxentjärn norr om Sandviken, här har SSRK ordnat B-prov och jag har haft Tollingprov. Efter att vi valt ett passande område så kunde alla anpassa svårighetsgraden själv för sin hund, både vatten landarbete.
Råbert var först ut, nu passade vi på att ställa in den inlånde apportkastaren Bumper Boy, Råbert är inte världens mest tränade hund men han uppskattade husses initiativ och hade mycket roligt. Sedan tränade Sanna med Sniffa, Ove med Stella, Magnus och Pasta och efter det var det lunchdags.

Tina hade fixat kycklingsallad som hon kom ut med.

Efter lunch var det Piris tur, hon hade nu väntat i bilen 4,5 timme, hon hade naturligtvis varit ut och blivit rastad men inte fått tränat. Detta kom att påverka vår träning en aning, bra lärdom att ha med sig till den dag vi startar på prov. Piri var väldigt taggad och på första markeringen drog hon iväg med ett litet starttjut, markeringen gick bra och hon skickades ut på linjetag mot samma område. Sedan gjorde vi två enkla vattenmarkeringar, så långt har Piri aldrig simmat, dessutom var det mycket växter i vattnet. Hon klarade inte av att komma upp från vattnet eftersom det var djupt ända fram till myrkanten, så jag fick hjälpa henne upp vid dessa två markeringar.
Nu gick vi till apportkastaren för markering med skott, första gick bra, men på det andra skottet drog hon iväg utan tillåtelse, så jag fick kalla in henne. Vi gick därifrån för att gå tillbaka till vattnet, men även här var hon så het att det nu inte gick att vara helt tyst. Jag pratade med Sanna och hon lade ut fyra dummies för i vattensök i stället för ytterligare en markering. En helt ny övning som vi inte provat tidigare, men Piri var duktig och gick snällt ner i vattnet och letade upp dummie efter dummie, vi hade denna gång hittat ett ställe där hon kunde gå upp själv så nu fick vi träna avlämningar från vatten också. Det vi skulle ha gjort nu var att skicka Piri på ett linjetag mot den apport som hon inte fick hämta på land då hon tjuvade, men jag hade låtit hämta in den och trodde att jag skulle få henne att starta söket utan att bry sig om den tidigare markeringen. Det gick inte alls, Piris minne av den markeringen satt i ett bra tag och söket blev lite segt men Piri hämtade in två dummies innan jag gick ut i sökrutan för att få henne intresserad av rätt område, nu blev det en helt annan fart och en av de bortre dummiesarna kom in direkt, så nu fick det vara bra.
En lite annorlunda träning för oss, men jag är nöjd med många av övningarna och får ta lärdom av de misstag jag själv begick.
Efter träningen badade vi när vi kom hem till Fäbon och efter ett litet tag var Piri trött och kurade med Tinas kudde.


Det finns ytterligare bilder i albumet>

Inga kommentarer: