torsdag 24 juli 2008

Speedy pup

Vi kallade Piri för Piri pup när hon var liten, nu får jag nog börja kalla henne Speedy i stället. För nuvarande är motivationen för träning mer än bra, så vi får se upp med små ryckningar och annat småbus. Idag var vi nere i Tärnsjö för en träning på eftermiddagen, puh va varmt. Så vi höll till inne skogen och efteråt tog vi oss ett dopp i Dalälven. Johanna, Sanna och Mariette var med så vi var halva kullen igen.

Sniffa och Piri fick jobba i par, men bara en åt gången. Vi började med att titta på ett markeringskast för att sedan vända oss om och göra ett linjetag, Piri ryckte på markeringen men följde snällt med för linjetaget. Första skicket gick hon inte tillräckligt långt ut så jag fick ta tillbaka henne, men andra gången gick det bra och markeringen hade hon kvar i minnet så den kom snabbt in. Sedan satt vi och tittade på Sniffa som gjorde några fler linjetag. Vi gick sedan iväg för att dela på ett sökfält, vi lät hundarna plocka in två dummiesar var tills alla var inne.

Sedan ville jag gärna göra en övning med vilt innan vi gick och badade, så det fick bli ett linjetag med and. Piri sprang fint ut och greppade anden för att sedan lägga ner, jag gick ut och hämtade anden. Jaha är det så här vi beter oss idag tänkte jag, så lätt ska hon inte slippa undan. Så anden flög iväg på en markering, lika igen bra fart ut, upptag men ingen inleverans. Nu gick jag ut och pratade med Piri i vänskaplig ton, anden ska till husses hand och inget annat. Så anden låg efter en kort konversation i min hand. Ny markering och nu blev att bra så de var dags att sluta för idag.

Jag brukar inte kommentera andras hundar men idag var Tico riktigt duktigt, hoppas det går lika bra på specialen. Twist såg jag inte träna men tror säkrt det gick bra, Sniffa var sig rätt lik. Nu får vi se om det blir lite mer träning på söndag, då är ju hela gänget här för utställning i Högbo, klart vi kan träna också.

Inga kommentarer: