måndag 25 augusti 2008

Markering, Skott & Agility !


Vi gjorde inte alla saker samma dag, igår var vi hos Sanna och tränade med Sniffa & Tico, idag var det Agilitykurs.

Jaktträningen igår var markeringsövningar, linjetag och skott. Vi måste träna med skott innan helgen, jag vill gärna veta hur pass het hon blir. De första markeringarna gick lite trögt men det gick bara bättre och bättre ju längre vi tränade. När sedan Sanna sköt med apportkastaren så gick vi sedan åt andra hållet och gjorde linjetag eller markering. Jag är också nöjd med linjetagen så det var en bra träning. Den enda lilla fadäsen var väl att Piri smet från sin plats när Sniffa var ute och hämtade en markering, men jag stod långt borta och kastade tillsammans med Johanna och Piri hade fått sitta på när Tico jobbade innan så det är klart att hon tyckte det var lite långsamt.

Idag var det då Agilitykurs, vi fick först öva att styra hunden att vända efter ett hopphinder. Sedan körde vi tre olika banor med fokus på att styra hunden och göra positionsbyten, så att hunden var på olika sidor om föraren. Idag hade vi inga problem med hopphindren som hon tidigare sprungit under, stor glädje och full fart framåt. Det går bättre då jag höjer min egen fart och tydligt markerar vad jag vill att Piri ska göra.

Inga kommentarer: