onsdag 13 augusti 2008

SSRK träning vid Åglappen

Det känns nästan lite körigt den här veckan, i måndags var det Agility, igår var det SSRK träning med Gävle där vår grupp arrangerade, så Piri var hemma medans jag satt i en båt och kastade dummies. Idag passade jag på att ta med PiriSSRK träning med Hofors gänget, det är bra att sektionen är delad i två träninggäng som kör olika dagar så är man riktigt sugen kan man träna två dagar i rad.

Idag blev det vattenträning vid en skogstjärn, det var 6 hundar som skulle träna så det var gott om plats. Den första övningen var dirigering tvärs över skogstjärnen, men innan hundarna skickades ut en i taget kastades dummies uppe på land på andra sidan tjärnen, de fick också hjälp av kvackande i andpipa, de minst erfarna hundarna fick göra först medans kasten var färskt i minnet. Så för Piri som startade först blev det nästan markering. Piri har aldrig gjort linjetag på vatten och aldrig heller en så lång vattenmarkering där hon behöver gå upp på land på andra sidan, så jag var mer än nöjd då hon raskt simmade över upp på land och snabbt hittade en apport. Sedan blev hon lite vilsen och funderade vilken väg hon skulle ta tillbaka så jag blåste inkallningssignal och hon gick snällt ner i vattnet och simmade tillbaka. Piri kämpade sig upp ur tjärnen och lämnade av dummien till mig utan att ruska sig eller lägga ned dummien. Nöjda backade vi undan och lät de andra hundarna hämta sina apporter. Bra med passivitet riktigt nära 5 andra hundar som arbetade en i taget så väntan blev rätt lång, det tog nog 2-3 minuter att bara simma över tjärnen, de sista hundarna blev dessutom dirigerade för att lösa uppgiften.

Andra övningen var i par med en annan hund, den ena skulle över tjärnen efter att ha tittat då den andra hunden först hämtat en dubbelmarkering på vatten. Första gången var det Piri som skulle hämta dubbelmarkeringen på vatten, efter att först fått sett ett markeringskast på andra sidan för hunden som skulle simma över. Första markeringen gick klanderfritt, följt av en perfekt avlämning 2 meter från vattenkanten. På andra markeringen gick hon lite fel i riktningen trots att jag försökt hjälpa henne genom att styra upp sittandet innan hon fick lov att hämta, antingen såg hon inte riktigt det andra nedslaget eller så drog det inledande kastet och kvackandet, men det redde ut sig. Jag blåste stopp och hon vände sig om mot mig och tog styrning mot markeringen, men drev återigen iväg så nu blev det en signal till och lite hjälp från kastaren som kastade ut en sten bredvid apporten, nu blev det bra fart rakt mot apporten i näckrosorna. En till bra avlämning och en stunds passivitet när den andra hunden hämtade sin apport.

Nu gick vi iväg en bit då de andra skulle göra samma övning, nu var Piri betydligt sämre i passiviteten och gnällde väl mycket så vi gick iväg när markeringskasten föll. Jag kom då på att hon aldrig fått en chans att rasta av sig för det blev lite bråttom till träningen. När väl det var avklarat så gick vi ner till de andra igen och nu var hon betydligt lugnare, medans husse skämdes över sin dåliga hundhållning, att glömma bort rastningen, fy husse.

Efter ett tag var det då dags att vända på övningen, vi skulle vänta medans den andra hunden tog sin dubbelmarkering, vi ändrade dock lite för att hjälpa Piri över tjärnen på linjetag, efter att den andra hunden hade hämtat sina markeringar fick Piri ett diskret kast och ett kvack på andra sidan. Piri gick fint i på mitt ut-kommando men saktade ner efter halva sträckan och började ringa lite så med lite stöd och lite tur fick jag henne att fortsätta utåt, farten och riktning blev lite tveksam två gånger till men då fick hon direkt ett kvackande från andra sidans medans jag stöttade diskret. Så över kom hon och upp på andra sidan, apporten kom tillbaka efter den fjärde bra avlämningen. Bra att få träna med kunniga personer som vet när ens hund behöver lite draghjälp för att lyckas med sin uppgift. Lite mer passivitet och lugn och ro innan vi packade ihop efter lite mer än 2 timmars träning och passivitet.

Jag är oerhört nöjd med dagens träning, även om uppfödarna lyckats bra med aveln så vill jag idag gärna också tro att vår träning är en del av det går bra med träningen. Nu är det bara att fortsätta med träningen så kanske vi når våra mål inom något år.

Inga kommentarer: