tisdag 14 juli 2009

Duck surprise

Vi har i stort sätt tränat något varje dag sedan i onsdags, lite blandade saker. I söndags blev det apporting av vilt i vatten, vi var uppe i Fäbon och vi gick iväg från tomten för att få lite avskildhet. Piri var helt tyst vid kast och nedslag, änderna lämnades av i handen fast det var snårigt och bråddjup där hon tog sig upp. När ändå änderna var tinade så gjorde vi några apporter på land också, men här såg man tecken på lite av skendräktigheten, snabb koll om det är någon annan som smyger i skogen.


Piri simmar i Fliken ån

När vi var tillbaka så hängde jag upp den blöta anden på gärdesgården för att torka, när jag sedan kom ut nästa gång var anden borta !! Jag letade en bra stund innan jag gav upp och tog en promenad med hundarna. Är ugglorna vakna denna tid på dygnet eller var det en räv som passade på att sno anden tänkte jag under promenaden. Det verkar inte troligt men förvunnen var den, ända tills vi skulle gå ner till vattnet för att bada en sista gång innan vi åkte hem. Där låg anden vid en björk på väg ner till vattnet, Råbert hade nog slagit till och burit vilt på land, det hör inte till vanligheterna.

I går övade vi först närsök med tennisbollar och sedan kastade Tina åt oss i vattnet, nu blev det något pip vid nedslag av apporten, men då tog vi en promenad alternativt jobba åt rakt motsatt håll. Bättre än tidigare, endast ett kort pip, men nedrans vad svårt det verkar vara att vara helt tyst när någon annan kastar.

Idag tog vi en promenad i Högbo och tränade lite på en gräsmatta bredvid parkeringen. Piri fick sitta medan dummisarna landade runt omkring oss, inga problem och efter "regnet" valde jag en som hon fick hämta. Sedan fick hon gå fot och under promenaden kastade jag dummies som inte fick hämtas tills jag bestämde att det var dags att få en tilldelad. Vi avslutade med störningskast vid inleverans, första gången brast det lite men andra gången var det inga problem.

Träningen får fortsätta under semestern som nu närmar sig med stormsteg, det som nu står högt upp på listan är träning från gömsle. Måste kolla hur hon fungerar med att jobba med tolling före och mellan markeringar.

Inga kommentarer: