onsdag 19 augusti 2009

Blöt SSRK träning

Igår var det dags för SSRK träning igen, vädret samarbetade inte, det bara öste ner i början av träningen. Men det kan det göra på prov också, alltså bra träningsväder.
En massa markeringsarbete med passivitet i grupp och minnesträning, vilket passade helt utmärkt tyckte jag. Piri var av en lite annan åsikt i början men följde med rätt bra i de små förflyttningarna mellan kasten. Mer än 40 minuter gick åt på dessa två övningar i grupp.

Sedan var det dags för förflyttning till skogen, här var det också markeringar med fördröjning, två olika varianter. Det innebar inga problem för Piri som löste bägge bra.

Lite längre bort fanns det en station med sök i översvämmad snårskog ! Nästan knädjupt på sina ställen och bortanför låg en till station med markering i både vatten och på land. Så när vi var nere i sökrutan och Piri hörde ljud från markeringsstationen så ville hon inte söka, mild övertalning och en till apport till kom in. Sedan gick vi vidare till markeringarna, nu började tröttheten märkas rejält och hon glömde faktiskt bort den ena av de två kastade markeringarna.

Jag ville gärna prova sökrutan en gång till eftersom det gick dåligt första gången, nu var det inga mer hundar som skulle störa med vattenmarkering, så jag trodde det skulle gå bättre. Piri fick också sitta och titta på en annan hund som hämtade in apporter från rutan. Men nu gick det inte alls bättre efter att hon hittat första apporten, hon "valde bort" att leta så jag fick faktiskt säga åt henne på skarpen, inget tjafs, bara sök. En liten promenad i rutan för att öka fokus långt ut och hon stack iväg med bra fart, men farten sjönk på grund av terrängen och inge apport hittade hon. Jag började nu ångra min korrigering och tyckte lite synd om henne där ute i vattnet, där hon rotade runt för att hitta en apport. Det gick mer än tre minuter innan hon vände tillbaka mot mig men då hade hon en apport i munnen, det var då dags för mycket beröm samt favoritbelöningen kongen.

På vägen till bilen fick hon också två lättare uppgifter att lösa för att det hela skulle avslutas i mycket positiv stämning. Det blev en lång träning och orken räckte inte hela dagen, först heldag på dagis följt att stadgeträning.

Inga kommentarer: