måndag 10 augusti 2009

Tollarspecialen WT

Igår kom vi hem från Ransberg och årets Tollarspecial. Fina framgångar för många släktingar, men roligast tycker jag det var att Tico och Johanna fick visa hur duktig han är. Vi starade inte på jaktprov utan ägnade fredagen åt WT i Ökl, det blev ju lite för många poäng på förra specialens WT i Nkl. Värmlandstollarena hade ett smart kösystem vid varje station så man visste precis hur många som var före på varje station, men dagen blev lång ändå, lite mer än 8 timmar tog det att ta sig igenom de fem stationerna.
Nytt för oss var också den lite tuffare bedömningen i Ökl som gör att om man missar en uppgift av två så blir det 0 poäng.

Detta var uppgifterna på stationerna.
Station 1, dubbelmarkering med skott följt av linjetag.
Station 2, dubbelmarkering i kraftig nedförsbacke i en bäckravin.
Station 3, linjetag.
Station 4, dubbelmarkering på vatten
Station 5, (när)sök i högt gräs i blöthål, maxtid 4 min.

Vi inledde dagen med ett sök i gles granskog i uppförsbacke, Piri måste få jobba lite innan vi skulle starta, energin nivån var hög. Söket gick bra och även det avslutande linjetaget i snett motlut. Måste vara rekord för mig personligen, träna för 06:30! Piri var betydligt piggare än jag.
Vi var lottade att starta på station 5 tillsammans med Magnus som startade Müsli i Nkl, vi höll sedan ihop under hela WT't och gjorde stationerna i turordning.

Station 5. Jag varvade med att låta Piri skickas ut som på linjetag och blåsa söksignal och låta henna fritt söka i andra änden av rutan då hon förhoppningsvis förstått att det inte var så djupt. 5 apporter kom in rätt snabbt och domaren sa sedan att det räckte. Undar om han såg min dundertabbe, jag glömde helt bort mig och gav Piri belöning efter avlämning då hon kommit in med de första två apporterna. Detta gav oss i alla fall 14 poäng.

Station 1. Vi fick sitta och lyssna på skotten i rutan 30 min innan det var vår tur, det var nog rätt bra, för Piris reaktion på varje skott mattades med tiden.
Lätt i baken var hon vid skotten, men hon satt kvar, den första apporten sprang hon förbi men jobbade sig frenetiskt tillbaka utan att tempot gick ner. Den först kastade apporten hade hon sedan lite problem med innan den kom in, fast jag tyckte jag gav henne stöd med både riktning och tid att fokusera efter avlämningen.
På linjetaget gick hon lite snett men använde näsan och vek fort av mot apporten då hon var på rätt avstånd. Detta gav oss 16 poäng.

Station 2. Bäckravinen var brant och apporterna kastades på bägge sidorna om bäcken, så hunden måste korsa vattnet för att hämta den ena. Bättre stadga eftersom det inte var några skott, men en hisgelig iver som resulterade i ljud efter att jag släppte iväg henne på första apporten, andra apporten var hon tyst. Imponerande fart upp för att lämna av och snygga avlämningar. Detta gav oss 18 poäng.

Piri levererar andra markeringen

Station 3. Jag tyckte att det började bra, jag var noga med att Piri tittade i rätt riktning innan jag släppte iväg henne, men ack vad jag bedrog mig. Två gånger blev jag tvungen att kalla in henna för att skicka igen. Tredja skicket gick hon i rätt riktning och hittade snabbt apporten. Detta betydde att poängen halverades vid varje försök, så här blev det bara 5 poäng. Tröttheten hade nog börja smyga sig på här, vi hade lite otur och var på tur då de bröt för lunch i minst 30 minuter, det kändes i alla fall så.

Station 4. Dag för en ny lång väntan i den tilltagande värmen, men vi hittade lite skugga att vänta i. Nu var Piri så trött att hon frivilligt lade sig ner och ville bli kliad, har aldrig hänt då vi tränat. Nåväl slut med ursäkter. Fotgående 15 meter ner till vattnet för att se då dubbelmarkeringen kastades, jag såg tydligt att Piri noterade bägga nedslagen fast hon var rätt sugen att gå redan efter första kastet. Hon bestämmde sig för att hämta den sist kastade apporten. Iväg for hon med ett ljudligt tjut, vattnet är alldeles för långsamt för en ivrig Tollare. När hon sedan lämnat av så var det tyvärr omöjligt att få henna att fokusera på något annat än kastaren, så det blev till att ge upp. Detta gav oss naturligtvis 0 poäng.

Summerar man ihop detta så blir det 53 poäng, jag tycker det är rätt så skapligt ändå i Ökl, vi har aldrig haft högre än 38 poäng i Nkl på WT arrangerade av SSRK. Då är det tuffare bedömning.

Resultatlistan WT Ökl

På Lördagen var Magnus och jag och tittade på jaktprov, det blev mest i mästarklasrutan, fast jag såg en junior också. Den junioren gjorde ett strålande jobb på alla moment förutom vattnet då han inte ville gå i, hoppas det inte var min närvaro i rutan det berodde på. Sanna brukar skämta om att det alltid går dåligt när jag är med och tittar, men nu var det inte hon som startade.

Piri placerade sig som Reserv bland snygga Champion tikar.

Söndagen ägnades åt utställning, Piri blev placerad i Championklass som reserv. Dagen kunde ha blivit rätt kort, men jag lovade Annika att stanna så att Piris mamma Etta skulle få en avelsgrupp. Så dagen blev lång i väntan på finalerna, jag ryckte dessutom in och hjälpte (?) Martina att visa Vilda i ringen då det var dags för bedömningen för Tollarmästartiteln. Utställningar är inte Martinas favoritsysselsättning, men Vilda skötte sig bra tyckte jag, dock lite ovant med en annan hund i kopplet.

Ettas avelsgrupp fr. v Twist, Sniffa, Vilda och Piri

Inga kommentarer: