söndag 16 augusti 2009

Semestern över

Så var årets semester över, började jobba i torsdags. Idag var det hög tid att träna med Piri, så jag hade tinat några änder för dagens träning. Piri hade redan igår nosat upp änderna och var ovillig att lämna garaget, så hon var inte svårövertalad att följa med i bilen.

Jag lade ut ett litet sökfält med de fyra änderna och lät henne sedan börja leta. Bra fart i arbetet och snabba inlevereringar, det tog inte lång tid att få in apporterna. Roligt att se att hon använder näsan så bra för att leta upp änderna.

Sedan fick Piri göra ett linjetag, här vek hon av lite strax innan hon var framme, men jag tyckte det såg ut som hon fick vittringen i näsan, hon var snabbt framme vid anden.

Jag lade sen ut ett lite kortare linjetag och när jag var tillbaka vid Piri så kastade jag en markering i en annan riktning, Piri skulle först hämta den utlagda anden, lite svårt hade hon att släppa markeringen, men det gick bra att lösa uppgiften efter ett litet snack om vad som skulle hämtas först. Vi avslutade sedan med en enkel markering där anden hamnade i en stort område av ormbunkar.

Det var bara en fågel hon inte lämnade av i handen, den droppades precis innan jag skulle ta den, så inte så mycket att klaga på med avlämningarna. Jag provade och vänta lite innan jag tog fåglarna, en gång så backade jag och bad henne följa efter, det gick också bra. En kort men lyckad viltträning, nu måste vi ta tag i skotträningen.

Inga kommentarer: