fredag 27 juli 2007

Dubbelt upp

Igår åkte jag till Kungsberget för genomgång på kommande SSRK träning 7 Augusiti, hundarna fick stanna hemma och husse var inte populär. Sedan röjde jag ur lillrummet på övervåningen som en början på rusten, se bilder på vår hemsida.
Idag måste alltså hundarna få göra någonting, så jag tog med Piri och övade linjetag och markering. Piri får gå fot och under förflyttning släpper jag ner en dummie som vi sedan går ifrån, sedan vänder vi och Piri får springa och hämta. Jag provade att släppa två dummies med 5 meters mellanrum, men det blev för svårt första gången. I slutet på träningen gjorde vi om samma övning och då funkade det att skicka Piri två gånger åt samma håll utan att jag gått ut och visat att det finns något. Det börjar arta sig.
Vi slog till med en dubbelmarkering, med bara 10 meter mellan dummiesarna. Piri sprang ut och hämtade den senast kastade och kom in utan att jag behövde vissla inkallning, sedan sprang hon ut och hämtade den andra. En skön känsla då det tidigare varit svårt för Piri att låta bli bägge två när man ändå är ute och hämtar. Lite fotgående och kontakt övade vi också.
Råbert var hemma och surade så efter Piri var det hans tur, han gör också framsteg i stadga och linjetag som inte varit hans största styrka tidigare, kul att se och han såg också nöjd ut när vi gick hem.

Inga kommentarer: