tisdag 16 oktober 2007

Cykeltur / MH

Piris energin hade återhämtat sig efter träningen hos Tico, så vi bestämde att vi skulle ta en cykeltur. Hon är inte speciellt förtjust i selen, jag släppte ut henne på tomten innan jag gick ut, Piri for runt och gnuggade selen i marken och såg olustig ut. Men när cykeln kommit fram var hon sugen på att följa med. Hon är duktig att springa fint vid sidan i trav, men hon ligger farligt nära pedalerna, man får vara uppmärksam. Men att svänga går bra, hon är riktigt följsam.

Vi tog en sväng på knappt 3 km i stillsamt trav, efter ett tog jag av kopplet och selen. Det skulle visa sig vara ett lyckokast, när vi senare passerade "smörhålet" kastade ett rådjur upp 3 meter framför cykel och stack till skogs. Det gjorde nästan Piri också, fast hon vart rädd så att hon tvärvände och sprang tillbaka 20-30 meter på vägen vi cyklade på. Inte riktigt den reaktion jag trodde men det var vid det här laget rätt mörkt och Piri kom tillbaka till mig efter en liten stund. Resten av turen gick bra och Piri kom hem med modet återställt.

Undrar om hon kommer att springa undan lika fort på MH för t.ex skramlet, då gäller det att hålla kopplet löst i handen för att hon ska kunna komma undan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj då - har ni "tränat" inför MH:t! Undrar vad som är läskigast - rådjur i mörkret eller dumpe i dagsljus!? Vi får väl se på söndag!