tisdag 9 oktober 2007

Vardagsdirgering

Idag har Piri och Råbert varit på dagis, Katarina hade tvättat fällarna till sina 3 Portable Pethome och Piri hade glatt hjälpt till och inspektera att de kommit tillbaka på rätt ställe i burarna, Råbert höll sig på behörigt avstånd. Vem f-n vill bli instängd i en sån där tänkte Råbert, han håller styvt på sin frihet och kliver inte gärna in bakom galler.

Efter KM så kom jag att tänka på att jag var nog rätt ensam med att åka dit för att träna, de andra var där för att tävla ! Men de flesta stationerna gick ju rätt så bra och träning fick vi.

Idag tränade vi styrning "ut", lika bra att fortsätta nöta tills det sitter helt och hållet. För att mjukstarta fick Piri en enkelmarkering för att få upp intresset. Här hemma går de utmärkt utan störande kastare, vi ska träna det i helgen. Matte eller någon annan får vara kastare.
Raskt över till styrning "ut", vi började med Piri vänd mot apporten. Det gick utmärkt och jag stegrade direkt till att ha Piri vänd mot mig med längre avstånd till både apport och mig. Tvärstopp, husse fick gå närmare samt vifta och ropa lite yvigare, nu sprang Piri iväg och jag fick snabbt ösa på med berömmet medans hon var på väg ut. En gång till på samma sätt och det gick bra, provade med att kommendera Piri sitt då hon kom in och det funkade skapligt.
Vi gjorde sedan en linjetag för att inte hon skulle tröttna medans det går bra, linjetag är numer en enkel övning om nu inte terängen är alltför kuperad. Nästa steg blir att öka på avståndet.
Ingen ide att nöta för mycket styrning och vi gick över till markeringar igen, provade även denna gång med sitt innan avlämning och nu gick det bättre.
Enda plumpen i protokollet var som vanligt husse som återigen snubblade med tungan och gav fel kommando två gånger. Jag får lov att koncentrera mig bättre för att underlätta inlärningen men man är ju man och har begränsad simultanförmåga.

Inga kommentarer: