onsdag 3 oktober 2007

Hit och dit i Bålsta


I eftermiddags var i Bålsta för att träna dirigering och närsök med Johanna & Tico hos Anita. Vi berättade först för Anita hur det hade varit på WT och hon lämnade lite synpunkter och tips. Vi gick sedan iväg för att träna, efter 5 minuters promenad stannade vi där vi skulle träna. Ett T-kors på stigen och jag tänkte att det blir väl precis här vi ska vara, men det var det inte. Först gick Anita igenom teori för dirigering, mycket att tänka på och det är faktiskt minst 7 saker som hund och förare ska kunna för att kunna lösa en dirigeringsuppgift. Tänk själva efter om ni vet vilka det är. Anita ville se på vilken nivå vi var med våra hundar och först fick vi berätta vilka delar som fungerar.
Första övningen var linjetag, vi gick iväg med hundarna och Anita lade ut 4 dummies. Piri klarade övningen bra och sprang fint ut och hämtade bägge gångerna, vi turades om och andra gången fick vi backa ca 5 meter så att de skulle springa över en stig också. Sedan fick Piri och jag prova att skicka på ett linjetag efter ha tittat på en markering, vi gick sedan iväg till startplatsen för linjetaget och Piri skickades ut. Detta gick lika bra som de tidigare linjetagen och jag blev väldigt glad, Piri fick sedan hämta markeringen. Då passade hon på att vara lycklig och ville först lämna av till Anita som är en stor idol för Piri, hon har en massa dummies och hittar alltid på nått kul. Hon bytte i och för sig dummie på linjetaget men det brydde jag mig inte om, det var inte det vi övade på.
Sedan var det dags för styrningsövningar, vi skulle först öva att springa ut. Detta har varit svårt för Piri och förra gången vi tränade detta för mer än 4 månader sen gick det inte bra, hon kom d bara in till mig istället för att springa ut. Så blev det till en början idag också, men med lite hjälp från Anita så löste knutarna upp sig och nu vet vi hur vi ska göra för att detta ska kunna övas hemma. Samma sak med styrning åt höger och vänster, Piri får en plöstlig absolut stadga och rör sig inte ur fläcken trots ivriga försök från husse att visa att det är ok att ge sig iväg. Även detta fick sin lösning idag och nu har vi nått att jobba på. Det blev inget närsök för hundarna, bara prat runt övningen, Anita tyckte det var nog för de små och på så sätt fick vi ett lugnt avslut på träningen efter att vi styrt dem åt alla möjliga håll. Anita var noga med att påpeka att vi inte skulle träna hemma på detta sätt utan att ta en sak i taget och koncentrara oss på tex ut tills det fungerade bra för att sedan ta styrning vänster. Men när hundarna blir duktigare skulle vi alltid blåsa stoppsignal fast de redan satt som en förberedelse på att montera ihop stoppsignal med att sedan skicka dem med styrning. Hoppas jag kommer ihåg detta när vi kommit lite längre. Jag sedan rätt säker att Anita även kollade in hundarna och oss när vi efteråt gick tillbaka till bilarna, hon gav oss faktiskt lite positiv uppmuntran för att de var så lugna och fina under eftermiddagen
För att sysselsätta mig själv under resan till och från Tärnsjö så räknade jag långtradare, det blev 17 på vägen ner och 48 på vägen hem, 65 totalt.

Nu blir det nog inget bloggat förrän i helgen då vi ska starta på KM för SSRK, det blir WT i Kratte masugn på Söndag.

Inga kommentarer: