fredag 5 oktober 2007

Kunde inte låta bli..

När Piri och Råbert fått sin promenad efter jag kommit hem från jobbet kunde jag inte låta bli att träna en stund med Piri. Hon är riktigt busig nu när skendräktigheten verkar ha gått över och har plötsligt en massa överskottsenergi. Så varför inte prova med dirigeringsträning.
Vi började med en enkel markering för att pysa ut lite energi, den gick utmärkt så dags att prova det som varit svårt tidigare. Vi utgick från det som lyckades nere hos Anita, Piri fick sitta med ryggen mot mig och titta framåt mot apporten som jag kastade ut. Litet ljud från husse för att få Piri att titta på mig och sedan snabbt kommando ut. Piri sprang fort ut och hämtade och jag blev glad för att ha hittat en sätt att lösa upp knuten med att få Piri att springa ut från mig. Vi provade igen och det gick utmärkt, så dags att skruva upp svårigheten. Piri fick nu sitta vänd mot mig för att sedan skickas ut, det har aldrig fungerat tidigare, men nu for hon iväg ut och husse dansade nästan jigg och öste beröm över Piri.
Det fick bli ett kast med kongen och mera beröm innan det var dags att prova igen. Nu funderade jag om jag kanske töjer lite på gränsen, det brukar vara bäst att sluta när det går bra. Men det vore bra om vi skulle klara av en gång till. De gjorde vi fast husse sjabblade med kommandot.
Som avslutning fick det bli en dubbelmarkring som Piri löste på bästa sätt.
Till och från träningen gick hon dessutom fint fot och lyckan över en lättlärd och duktig hund hoppas jag är kvar hela helgen, även om jag har lite onda aningar om hur det kan gå om det börjar skjutas en massa skott på KM, men vi lär oss säkert något i alla fall.

Inga kommentarer: